”Lopeta lahjojesi tuhlaaminen” – Rutger Bregman haastaa moraaliseen vastuunottoon

Petri Toikkanen • February 6, 2025

Lakkaa haaskaamasta lahjojasi ja toteuta ihanteesi. Näin Rutger Bregman tiivistää kirjansa *Moraalinen kunnianhimo* tärkeimmän sanoman.

Bregman ei päästä lukijaa helpolla. Teksti on sujuvaa ja tarinallista, mutta viesti on kirpeä: moraalisen vastuunkannon suoranaista velvollisuutta hierotaan lukijan kasvoille alusta loppuun. Teetkö todella riittävästi? Oletko varmasti historian oikealla puolella? Maailma on täynnä ilmeisiä vääryyksiä, mutta me katsomme niitä sivusta, kohautamme olkiamme ja jatkamme itsekeskeistä elämäämme.


Moraalisen kunnianhimon Bregman määrittelee lähtevän yksinkertaisesta oivalluksesta: sinulla on vain tämä yksi elämä. Tuleeko CV:stäsi ennalta arvattava kertomus vai asetatko riman korkeammalle? Käytätkö lahjakkuuttasi keskinkertaiseen työhön vai ihmishenkien pelastamiseen ja maailman parantamiseen?


Bregmanin kritiikki kohdistuu ennen kaikkea länsimaiseen etuoikeutettuun eliittiin, joka tuhlaa potentiaalinsa ja aikansa. Hänen mukaansa ”ei-niin-kovin-hyödylliseen” luokkaan kuuluvat somevaikuttajat, lobbarit, yritysjuristit sekä liikkeenjohdon konsultit, jotka keskittyvät alati pienten tehokkuusparannusten metsästämiseen. Jos näiden ammattikuntien edustajat menisivät lakkoon, maailma ei juurikaan kärsisi. Ankarimmin Bregman arvostelee kuitenkin “sin industries” -aloja, joissa lahjakkaat ihmiset käyttävät osaamistaan moraalisesti kestämättömiin tarkoituksiin: riippuvuutta aiheuttavien lääkkeiden markkinointiin, sosiaalisen median mainosalgoritmien kehittämiseen, ökyrikkaiden veronkierron mahdollistamiseen, turhien ylikalliiden vakuutusten kauppaamiseen — puhumattakaan tupakka- tai uhkapeliteollisuudesta.


Bregmanin terävä kynä ei säästä myöskään nuorta, progressiivista sukupolvea, joka on tietoinen ilmastonmuutoksesta, eriarvoisuudesta, rasismista ja seksuaalisesta häirinnästä. Silti toiminta jää usein pelkän tiedostamisen tasolle. Aktiivisten tekojen sijaan elämää hallitsevat kiellot: älä lennä, älä syö lihaa, älä tee lapsia, äläkä varsinkaan käytä muovipillejä. ”Woke”-aktivistit toistavat iskulauseita Instagramissa, mutta se ei korvaa tehokasta organisoitumista. Pelkkä tuomitseminen ei riitä, sillä muutos vaatii yhteistoimintaa, koalitioita, uupumatonta tiedonhankintaa ja monenlaista osaamista.


Sanomaansa Bregman perustelee esimerkeillä historian tunnetuista esitaistelijoista kuten Thomas Clarksonista (orjuuden lakkauttaminen), Ralph Naderista (ympäristölakien läpivienti), kansalaisoikeusaktivisti Rosa Parksista ja kuurosokeasta Helen Kelleristä. Kukaan heistä ei päässyt elämässään helpolla. He saattoivat menettää ystäviä, työpaikkansa ja jopa altistaa itsensä hengenvaaralle. Silti he jatkoivat, koska kokivat toimintansa oikeudenmukaiseksi. Heillä oli moraalista kunnianhimoa ja visio paremmasta tulevaisuudesta.


Uudempia, vähemmän tunnettuja, mutta nykyhetkeen helposti kytkettäviä tarinoita Bregman tarjoilee esimerkiksi menestyvän yritysjohtajan Rob Matherin elämästä. Mather teki täyskäännöksen jättäen turvatun korporaatioelämänsä ja ryhtyen taistelemaan malariaa vastaan. Hänen perustamansa Against Malaria Foundation on kahdessa vuosikymmenessä kerännyt 500 miljoonaa dollaria ja toimittanut 200 miljoonaa hyttysverkkoa 400 miljoonalle ihmiselle. Varovaisestikin arvioiden tämä on pelastanut ainakin sadantuhannen ihmisen hengen.


Yksi kirjan keskeisistä viesteistä onkin vaikuttavuuden tavoittelu. Efektiivisen utilitarismin hengessä auttamista tulisi suunnata sinne, missä se hyödyttää mahdollisimman monia. Jos opaskoiran kouluttaminen Alankomaissa maksaa 40 000 dollaria, sama summa voi Afrikassa ehkäistä moninkertaisesti sokeutumista. Bregmanin mukaan rahan lahjoittaminen onkin yksi helpoimmista tavoista parantaa maailmaa: jo muutaman prosentin siirtäminen omasta palkasta voi pelastaa suuren joukon ihmisiä nälältä, janolta, vainolta ja sairauksilta.


Kirjan loppupuolella Bregman antaa kuitenkin lukijalleen armoa. Ani harva haluaa olla pyhimys, elää ilman nautintoja ja uhrata kaiken aikansa ja varansa toisten hyväksi. Elämään kuuluu muutakin. Joskus saa ostaa jäätelön — se on inhimillistä. Moraaliselle kunnianhimollekin on rajansa: kaikkea maailman tuskaa ei voi kantaa, eikä itseään pidä ajaa uupumukseen. Ole kunnianhimoinen, mutta älä tavoittele täydellisyyttä, Bregman muistuttaa.


Viesti pysyy silti muuttumattomana: jokainen meistä voi tehdä enemmän yhteisen hyvän eteen.


By Petri Toikkanen August 25, 2025
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen rahoitusleikkaukset ovat jälleen tapetilla. Tälle vuodelle tehty 80 miljoonan euron leikkaus oli jo kova. Nyt esillä oleva uusi, jopa 100 miljoonan euron kierros voisi olla monelle kohtalokas: se ajaisi monet taloudellisiin vaikeuksiin, jopa konkurssin partaalle. Ongelma ei ole vain rahoituksen määrä, vaan myös leikkausten tempo. Järkevälle sopeutumiselle ei jää aikaa, vaan toimintaa joudutaan ajamaan kiireellä alas ja ammattilaisia irtisanomaan. Samalla katoaa sellaista, mitä on rakennettu vuosia. Esimerkiksi vertaistuen koordinoinnissa yksi ammattilainen saattaa tukea kymmeniä ryhmiä ja siten satoja vapaaehtoisia ympäri maan. Kun tuo työ päättyy, menetetään usein myös vapaaehtoistyö, joka nojaa koordinaatioon. Kyse on yhteiskunnalle tärkeästä työstä, jonka kustannus valtiolle on pieni. Tavoite, että järjestöt rahoittavat itse toimintansa, on oikea. Valtioriippuvuus ei ole järjestöillekään hyväksi, ja ihannetilassa kansalaisyhteiskunta on riippumaton toimija. Silti on tunnustettava, että osassa sote-järjestöjä lahjoitusvarojen kerääminen on liki mahdotonta. Kuten eräs toiminnanjohtaja osuvasti sanoi: ”Meidän kohderyhmä on vanhat juopot — koetappa siinä saada lahjoittaja innostumaan.” Muuta varainhankintaa ja liiketoimintaa voi toki kehittää kohderyhmästä riippumatta. Esteeksi nousee kuitenkin rahoitusjärjestelmä itse: järjestöt eivät voi käyttää nykyisiä yleis- tai hankeavustuksia varainhankintaan. Tämä jää monelta järjestökentän ulkopuolella huomaamatta. Avustuksella palkatun ammattilaisen työaikaa tai avustusvaroja ei voi käyttää esimerkiksi varainhankinnan markkinointiin. Ilman omaa pääomaa tai muita rahoituslähteitä ammattimaisen varainhankinnan käynnistäminen on käytännössä mahdotonta. Ratkaisuksi ehdotan: 1. Uusia leikkauksia ei tehtäisi neljään vuoteen. 2. Kohdennetaan 40–60 miljoonan euron lisärahoitus nimenomaan varainhankinnan kehittämiseen: varainhankkijoiden rekrytoinnit, prosessien ja järjestelmien kehittäminen sekä markkinointi. 3. Suunnataan rahoitus järjestöille, joilla (a) ei ole merkittävää omaa varallisuutta ja (b) ei vielä ole toimivaa, ammattimaista varainhankintaa. Käytännössä 20–30 suurinta, vakiintunutta toimijaa jäisi tämän ulkopuolelle. 4. Rahoitus on määräaikainen neljäksi vuodeksi. Jaetaan 10–15 miljoonaa euroa vuodessa. Kahden vuoden kohdalla tehdään väliarvio: jos varainhankinta on käynnistynyt riittävin tuloksin, rahoitusta jatketaan kahdeksi vuodeksi; osa putoaa pois ja jäljelle jäävät saavat lisäpanostusta varainhankinnan skaalaamiseen. 5. Nelivuotiskauden jälkeen valtio leikkaa rahoitusta 10–15 miljoonaa euroa vuosittain neljän vuoden ajan. Näin valtio saa lisäpanostuksensa takaisin kahdeksassa vuodessa ja säästää sen jälkeen 40–60 miljoonaa euroa vuodessa nykytilaan verrattuna. Näin järjestöille annettaisiin sekä aikaa että välineet vahvistaa omaa rahoituspohjaansa. Lopputuloksena kansalaisyhteiskunta vahvistuisi, riippuvuus valtiosta vähenisi ja arvokas työ jatkuisi — entistä vaikuttavampana.
By Petri Toikkanen May 13, 2025
Vaikka talous ei olekaan järjestötoiminnan ensisijainen tavoite, sen strategista merkitystä ei tule vähätell
By Petri Toikkanen March 17, 2025
Kenichi Ohmaen klassikkoteos The Mind of the Strategist – The Art of Japanese Business kiteyttää strategisen ajattelun merkityksen.